5 essentials voor het laden van je aanhangwagen

Ben je een handige harry met wilde plannen? Of ga je binnenkort een grote lading vervoeren voor je nieuwste project? Dan is een aanhangwagen onmisbaar. Om ervoor te zorgen dat je lading veilig en stabiel blijft tijdens het transport, is het belangrijk om je aanhangwagen op de juiste manier te laden. In deze gids delen we essentiële tips en tricks voor het laden van je aanhangwagen, inclusief do's en don'ts en professionele adviezen. Met deze informatie kan je in no time met een perfect geladen aanhanger de weg op.

Laden van aanhangwagen_v2

1. Verdeel de lading goed

Om te voorkomen dat je spullen gaan schuiven of dat de aanhanger gaat slingeren, is het belangrijk om de lading goed te verdelen. Plaats de grote en zware spullen boven de as(sen) van de aanhangwagen en centreer de lading zoveel mogelijk. Verdeel de lading ook gelijkmatig over de linker- en rechterkant van de aanhanger en begin met laden aan de voorkant van de aanhanger. Op die manier voorkom je dat de lading bij het remmen naar voren schuift.

Do: 

  • Zet de grote en zware spullen boven de as(sen) 
  • Centreer je lading zoveel mogelijk 
  • Zorg voor een gelijke belasting van de linker- en rechterkant 
  • Begin zo veel mogelijk vooraan. Door je lading tot tegen het schot te zetten, gaat de last bij  het remmen niet doorschuiven 

Don’t: 

  • Zet geen zwaar object rechtsachter in een lege aanhanger. Dat is ‘an accident waiting to happen’ 
  • De grote lasten helemaal op het einde inladen is geen goed idee 

Je aanhanger slim inladen is een absolute must. Zo heb je tijdens het transport de nodige controle over  je auto en aanhangwagen.

2. Zet de lading goed vast

Eens je de lading juist hebt verdeeld, ga je de inhoud van je aanhangwagen vastzetten. Centreer je lading zoveel mogelijk met spanbanden. Zo zorg je dat je spullen niet gaan glijden.  Wist je dat we onze aanhangwagens standaard uitrusten met voldoende vastzetbeugels aan de binnenkant van de aanhangwagen? Ook zijn er meerdere touwhaken aan de buitenkant van de aanhangwagen voorzien zodat je altijd je lading goed kan vastzetten. 

Pro tip: Gebruik ook de voor- en achterkant om je last met spanbanden vast te maken. 

Daarna kun je het geheel met een aanhangwagennet of een zeil afsluiten. Let er op dat het in sommige gevallen verplicht is om je lading vast te zetten met een aanhangernet. In Nederland is dit afhankelijk van het type lading dat je hebt. Bij losse ladingen is een aanhangernet verplicht. Voorbeelden van losse ladingen zijn; puin, snoeiafval, papier, stenen, grof puin,.. Deze ladingen zijn namelijk niet vast te zetten met spanbanden. Kan je jouw lading wel vastzetten met spanbanden? Dan is een aanhangernet niet verplicht.

Spanriemen

3. Maximale Toegelaten Massa (MTM)

De Maximale Toegelaten Massa (MTM). Dit is de eigen massa van het voertuig vermeerderd met de voor het voertuig toegestane maximummassa aan lading. We hebben het natuurlijk over het laadvermogen, het gewicht dat je mag transporteren. Want hoe goed je je lading ook verdeelt en vastzet, dit mag je gewoonweg niet over het hoofd zien.  Waar moet je letten? 

  • Het gewicht dat je voertuig mag trekken
  • Het laadvermogen van je aanhangwagen
  • Het leeggewicht van je aanhangwagen 

Bekijk eerst hoeveel jouw voertuig mag trekken. Dit staat vermeldt op het kentekenbewijs. Daarna bekijk je hoeveel het laadvermogen van je aanhanger is en het leeggewicht. Hieronder twee voorbeelden.
Voorbeeld 1: Jan zijn bestelwagen mag 2500 kg trekken. Hij heeft een aanhanger met een laadvermogen van 2000 kg en het leeggewicht van zijn aanhanger is 550 kg. Dit betekent dat Jan zijn aanhanger mag laden met 1450 kg aan materiaal. 

Voorbeeld 2: Jan heeft een aanhangwagen met een laadvermogen van 3000 kg en een leeggewicht van 700 kg. De bestelwagen mag nog steeds 2500 kg trekken. Jan moet rekening houden met het trekgewicht van zijn bestelwagen. Deze mag namelijk niet meer dan 2500 kg trekken. Dit betekent dat Jan zijn aanhanger mag beladen met 1800 kg aan materiaal.  2500 kg - 700kg (leeggewicht aanhanger)= 1800 kg.

4. Kogeldruk aanhangwagen

De kogeldruk is de kracht waarmee de aanhangwagen op de trekhaak van de auto rust. De druk op de trekhaak is afhankelijk van de manier hoe de aanhangwagen beladen wordt. Een goede kogeldruk is van essentieel belang voor een goede wegligging van de aanhangwagen en het trekkend voertuig. De richtlijnen voor maximale kogeldruk kun je aflezen in de onderstaande tabel.

Gewicht lading + aanhangwagen Maximale kogeldruk
0 - 750 kg 50 kg 
751 - 1500 kg 75 kg 
1501 - 3000 kg 100 kg 
3001 - 3500 kg 150 kg

 

5. Uitstekende ladingen 

Soms is je aanhangwagen net iets te kort. Gelukkig mag je lading dan wat uitsteken. Bij een uitstekende lading tot 1m is het vooral belangrijk die goed te bevestigen. Steekt de lading meer dan 1m uit, dan is markering verplicht. En natuurlijk zijn scherpe voorwerpen verboden. 

Veilig de weg op met een juist geladen aanhangwagen

Je begrijpt het al: een aanhangwagen juist laden valt best mee. Met een goed verdeelde last die je stevig vastmaakt kom je al een heel eind. Toch let je bij het laden van je aanhangwagen best op.  

  • Centreer zware objecten zoveel mogelijk boven de assen  
  • Verzeker je lading met spanbanden of een aanhangernet
  • Hou je totale laadvermogen in de gaten 
  • Bereken de optimale kogeldruk
  • Uitstekende lading? Vanaf 1m is markering verplicht!

Zo ben je helemaal klaar voor je volgende rit. Hook it up!

Het beladen van een aanhangwagen