Wanneer moet je je aanhangwagen laten keuren?

De wetgeving voor aanhangers is niet bepaald boeiende materie. Logisch dat veel mensen die liever zoveel mogelijk negeren. Maar op die manier loop je natuurlijk het risico niet in regel te zijn. Bij Eduard willen we dat voorkomen. In deze blog vatten we de complexe wetgeving voor je samen, zodat je helemaal in orde de  weg opgaat.

Aanhanger tot 750 kg

Voor aanhangers tot 750 kg is het antwoord eenvoudig: je moet niet naar de keuring. Het is zelfs niet nodig je aanhanger in te schrijven. Voor de gemiddelde enkelasser is het dus eenvoudig.
Waar moet je wel nog op letten? Je aanhanger moet over een typegoedkeuring beschikken.
Normaal zorgt de fabrikant hiervoor. Op de dissel vind je een metalen plaatje met de nodige
informatie:

  • De naam van de fabrikant
  • Type goedkeuringsnummer met voertuigidentificatie
  • Maximum Toegestane Massa en belastbaarheid van de assen


Daarnaast moet je aanhanger natuurlijk aan enkele basisvoorwaarden voldoen. Je kenteken is hetzelfde als dat van je voertuig. Verlichting, een stoplicht en kentekenverlichting zijn verplicht.
Is de Maximum Toegestane Massa groter dan 750 kg? Dan moet je je aanhangwagen wel laten
keuren.

Aanhanger van meer dan 750 kg

Vanaf 750 kg krijgt je aanhanger een eigen kenteken en moet je er mee naar de keuring. Je aanhanger wordt in dat geval behandeld zoals je auto. Voor de keuring zijn er verschillende technische aandachtspunten:

  1. Koppeling: De koppeling moet worden goedgekeurd en een e-nummer hebben. Bovendien moet de koppeling sterk genoeg zijn voor de te slepen last. En natuurlijk mag er niet te veel speling op zitten.
  2. Breekkabel: De breekkabel trekt bij een kapotte koppeling de noodrem van je trailer aan. Zo stopt je trailer gecontroleerd wanneer je een probleem hebt. Voor je keuring is een breekkabel verplicht aanwezig en in goede staat.
  3. Verlichting: Achterlichten, stoplichten, richtingaanwijzers en mistlichten zijn verplicht.
  4. Reflectoren: Je trailer moet reflectoren aan de zij- en achterkant hebben.
  5. Remmen: Vanaf 750 kg moet je aanhanger geremd zijn. En die remmen moet natuurlijk naar behoren functioneren.
  6. Spatborden: Beperken opspattend water en moeten minstens even ver als de banden komen.
  7. Banden: Net zoals bij de keuring van je wagen, worden je banden nagekeken.
  8. Chassis: De staat van het chassis wordt altijd nagekeken. Met een volledig doorroest chassis zal je aanhangwagen niet door de keuring raken.
  9. Dissel: De stang waarmee je je aanhanger aan de trekhaak bevestigt.
  10. Oplooprem-schokdemper: Je aanhanger mag geen zware schokken naar je wagen sturen. De schokdemping bij het remmen wordt grondig gecontroleerd.
Achterkant aanhangwagen met nummerplaat

Naast de technische controle, kijkt men naar je identificatie en kenteken.
De informatie op het identificatieplaatje moet volledig zijn. Dat wil zeggen dat het chassisnummer, het merk en het type aanhanger en de MTM erop staan. En in veel gevallen staat ook het COC-nummer op dit plaatje.

Je kenteken moet goed zichtbaar zijn. Een reflecterende achtergrond en kentekenverlichting zijn verplicht. En natuurlijk kijkt je controleur na of je kenteken (nummerplaat) stevig is vastgemaakt.

Toelatingskeuring

Ga je voor het eerst met je aanhanger de weg op? Dan is een toelatingskeuring verplicht. Men kijkt na of je aanhanger conform de regels is. Deze keuring is verplicht na de inschrijving, maar voor de ingebruikname. Pas daarna mag je er dus mee op de openbare weg rijden.

Periodieke keuring

In principe moet je aanhanger met MTM vanaf 750 kg elk jaar gekeurd worden. Dit noemen we de periodieke keuring. Na je toelatingskeuring ontvang je normaal jaarlijks een uitnodiging tot keuring.

Advies nodig?

Zo, nu weet je perfect wanneer je naar de keuring moet. Heb je een aanhanger tot 750 kg? Dan heb je geluk: je moet niet naar de keuring. Heb je er eentje met een MTM van meer dan 750 kg? Dan is een jaarlijkse keuring verplicht. Overloop bij je jaarlijkse keuring even ons lijstje met
aandachtspunten. Zo ben je er zeker van dat je aanhanger aan alle eisen voldoet. 

Ben je toch niet zeker of je naar de keuring moet? Ga dan langs bij een erkende Eduard dealer bij jouw in de buurt. Zij geven graag advies. Ook kunnen zij jouw aanhangwagen controleren voor je naar de keuring gaat.